پس از كودتاي سوم اسفند 1299 ه.ش در اثر اراده و قدرت رضاشاه در كارهاي ثبات ايجاد شد و تمام امور به تدريج به مجراي طبيعي افتاد و هرسال به بودجه و اعتبارات آبادي و عمران و اصلاحات افزوده شد و فرهنگ هم سهمي از آن برد و در نتيجه عده مدارس و موسسات معارفي رو به فزوني گذاشت. در اسفند 1300 به موجب قانون خاصي شوراي عالي فرهنگ بوجود آمد. و امور فني آموزشگاهها از قبيل اساسنامه ها و بدنامه ها- آئين نامه هاي امتحانات از آن پس به تصويب آن شورا رسيد و به اين ترتيب چنانكه در ممالك متمركز معمول است اتحاد شكل بوجود آمد به تدريج كه دولت مقتدر شد مداخله اش در مدارس غير دولتي زياد گشت در مدارس خصوصي (كه عموماً ملي ناميده مي شود) سازمان و برنامه و امتحانات مانند مدارس دولتي گرديد و تنوع و قوع ابتكار از بين رفت به موجب مقرراتي كه در سال 1306 وزارت فرهنگ براي مدارس خارجي وضع گرديد حدود و قبولي براي آنها تعيين شد. در سال 1319 مدارس آمريكايي و انگليسي برچيده شد و مدارسي فرانسوي بواسطه استمهالي كه كرده بودند و پيش آمد واقع سوم شهريور 1320 باقي ماند و يكي از مهمترين اقداماتي كه براي پرورش و رفع حوايج فني و علمي اين دوره انجام گرفته فرستادن دانشجو به اروپا و امريكا بود. در سال 1307 به موجب قانون اعزام محصل به خارج مقرر شد كه وزارت فرهنگ تا 6 سال هر سال لااقل 100 نفر براي فراگرفتن علوم طبيعي و رياضي و فنون مختلف و تربيت و تعليم و طب و مهندسي به وسيله امتحان و مسابقه از ميان فارغ التحصيلهاي دبيرستانها انتخاب و به خارج روانه كند.
2- وزارت جنگ و وزارت خانه هاي ديگر نيز براي تربيت صاحب منصب و متخصص عده اي به اروپا گسيل داشتن.
3-دبيرستانهاو فارغ التحصيل هاي متوسط كم بود از اين رو چند دبيرستان تازه تاسيس شد و مدارس موجود اصلاح گرديد.
4- عده اي دبير از فرانسه استخدام شد. دارالمعلمين مركزي براي تهيه دبير تبديل به دارالمعلمين عالي گرديد.
5- از اول فروردين 1312 برحسب قانون متمم بودجه همان سال در تمام مملكت دبستانهاي دولتي كه تا آن زمان ماهيانه جزئي مي گرفتن مجاني شد براي مدارس ابتدائي كتابهاي درسي ممتاز به دستور وزارت فرهنگ توسط استادان عالي قدر تهيه و بصورت جالبي به طبع رسيد و به بهاي ارزان در تمام كشور معمول گشت و به عده اي از شاگردان هم مجاناً داده شد.
6- براي پرورش آموزگار در اسفند 1312 قانون تربيت معلم وضع شد و به موجب آن مقدر گرديد 25 باب دانشسراي مقدماتي ظرف 5 سال در تمام مملكت تاسيس شود در آن قانون طرز استخدام آموزگار و دبير و درجات خدمت و ترتيب ارتقاء و بازنشستگي پيش بيني شد و براي نخستين بار آموزگار خدمتگذار مملكت محسوب و مقام او تثبيت شد .
7- اصطلاحات دبستان و دبيرستان و هنرستان و دانشكده و دانشگاه و دانشسرا و آموزگار و دبير و هنرآموز و استاد تعريف شده و رسميت يافته است.
8- در سال 1317 در سازمان و برنامه دبيرستانها تغييرات نامطلوبي داده شد كه باعث سنگيني دستور تحصيلات و رعايت نكردن ذوق شاگردان و مواردي منظور گرديد كه در زندگاني مورد حاجت نيست.
9- دوره تحصيلات متوسط به دو دوره سه ساله تقسيم شده و دوره دوم داراي چند شعبه بود و شاگرد در انتخاب همسر يك از آنها آزادي داشت از آن پس به سه دوره مبدل گرديد دوره اول سه سال دوره دوم 2 سال كه دنباله دوره اول و براي تمام دانش آموزان اجباري بود.
دوره آخر يك سال كه سه شعبه ادبي و رياضي و طبيعي تقسيم مي شد در برنامه دانشسراي عالي اختياري را كه دانشجويان از سال 1313 در انتخاب شهادت نامه هاي گوناگون داشت.
10- وزير فرهنگ از آنان سلب گرديد فرهنگيان صاحب نظر در هر دو مورد تذكرات لازم را دادند ولي چون دولت مقتدر بود تذكرات موثر نيفتاد.
11- دو تغيير نامطلوب فوق در همان سال 1317 بتاليف و طبع يك دوره كامل كتب درسي براي دبيرستانها مبادرت شد و قريب هشتاد جلد كتاب در رشته هاي مختلف علوم طبيعي و رياضي و ادبي و زبان خارجه توسط استادان و نويسندگان عالي قدر مملكت شهيد و به وجه زيباي به چاپ رسيد و به بهاي ارزان در دسترس دانش آموزان و مردم گذاشته شد.
نقش وبسایت در تبلیغات و گستره شغلی